Vyhledávání

Nové očkovací centrum Dobřichovice. Foto Neubert.cz

Výlet osmnáctý: Čertovy skály

černé skály

Znáte tu pověst o čertovi, který se rozhodl zasypat kamením jeden z prvních křesťanských klášterů na vltavském ostrově sv. Kilána? Prý poučen předchozími nezdary nenápadně skoupil všechny kohouty v okolí, aby mu plán k ránu nepřekazili, a vydal se pro obří balvany někam k Rakovníku. Když s těžkým nákladem na hřbetě překračoval hřeben Brd, začalo svítat. Všechno by dopadlo podle jeho představ, kdyby však jedna stařenka v černolických Nových Dvorech svého kohouta před čertem neschovala a on zrovna v tu chvíli nezakokrhal. Lucifer vztekle zařval, a než se po něm slehla zem, mrštil těžkými kameny po kohoutovi. A tak tu dodnes stojí skály červenočerné od pekelného žáru a připomínají jedno z dalších vítězství dobra nad zlem.

Nejkratší cestou

Ať už je původ tohoto místa nad Černolicemi jakýkoliv, rozhodně stojí za to vydat se na Čertovy kameny podívat. Nejkratší cesta za tímto zajímavým skalním útvarem z řevnických křemenců vede z náměstí Krále Jiřího z Poděbrad východním směrem. Projdeme Tyršovou ulicí okolo tůní k potoku v Kejný. Ten překročíme po kamenném můstku a širokou lesní cestou za potokem vystoupáme vzhůru úpatím dlouhého kopce až k rozcestí U obrázku. Zde odbočíme vlevo. Po pár minutách projdeme Červenou roklí, po pravé ruce necháme hřeben Hvíždince a pokračujeme stále po pohodlné stezce rovně. Za křížením s modrou značkou, spěchající z Hvíždince do Dobřichovic, vstoupíme na lesní polorozbitou asfaltku plazící se mírně vzhůru. Stoupáme s ní pozorně až k místu, kde asi po 500 metrech odbočuje vpravo nenápadná zapomenutá lesní cesta. Zkratka. V nízkém smrčí ji musíme chvíli hledat, než nás její zarostlé koleje zase povedou dále. Ti nepozorní, kteří ji minou, však zoufat nemusí. Na nejbližší křižovatce lesních cest odbočí z asfaltky vpravo a po cestě vedoucí v ostrém úhlu mírně zpátky dojdou na další křižovatku, kde se vydají doleva. Zde již čekají se svačinou ti, kteří našli zkratku, a všichni pak můžeme pokračovat dál. Po levé straně mineme zapomenutý zarostlý hřebínek Na Krásné vyhlídce, odkud jsou dnes již vidět jen koruny stromů, překročíme žlutou značku prudce klesající dolů do Všenor a dojdeme až na turistickou červenou značku. Po ní se vydáme vlevo. Cesta obchází po útlém hřebeni pod námi položenou obec Černolice. Pěšina nás dovede přes kořeny až na nenápadný oblý kopec zvaný Červená hlína. Mělké prohlubně rozeseté po celém okolí s temně rudou zeminou na dně připomínají, že se tu kdysi těžil železitý červený okr pro barvení keramiky.

Skalní sloupy

Z kopce již sestoupíme k našemu cíli. Čertovy skály mají černoličtí přímo za barákem. My k nim přijdeme z vrchu. Vrcholky skalek, horolezci pojmenovaných Kulička, Malá skála, Dvojitá věž, Střední věž a Severovýchodní věž, máme na dosah ruky. Bez obtíží na ně můžeme vyšplhat a za slunečných dnů vnímat jejich nahromaděné teplo. Stejně nás daleký rozhled do kraje k nim přiková na dlouhé minuty. Před námi je nejsevernější cíp Brd s Cukrákem, oddělený od Hřebenů zlatonosným údolím Všenorského potoka. Za jasných dnů dohlédneme až někam ke skalám nad meandry řeky Vltavy. A na chvíli může být zábavné pozorovat kolony aut spěchajících na Zlaté stezce sem a tam jak na novodobém betlémě. Kdo vstává s ranním šerem, může zde zažít úchvatná svítání. Náhle se odněkud z vrcholků nedalekých smrků křiklavě ozve ořešník. Vyruší nás a připomene, že je čas na cestu zpět. Seběhněme se ještě podívat pod samotnou skalní stěnu, od jejíž paty se již ulicemi Černolic dostaneme na červenou cyklistickou stezku, která nás dovede až k rozcestí U Šraňku. Odtud můžeme pokračovat po modré značce zpátky do Řevnic.