Vyhledávání

RUCH Řevnice

Nové očkovací centrum Dobřichovice. Foto Neubert.cz

Výlet patnáctý: Cestou necestou na svinařský zámek

Svinařská cihelna

S ožívajícím duchem polozapomenutého zámku ve Svinařích se mi do mysli opakovaně vkrádala otázka, zda neexistuje přímá cesta ze Řevnic do Svinař, aniž by bylo nutné jít mezi projíždějícími auty po některé ze silnic. Nejdříve jsem se podíval do starých map, kde jsem kupodivu narazil na jednu zakreslenou cestu ke svinařské cihelně, a tak jsem se ji vyrazil hledat.

Cestou…

Z řevnického náměstí vyrazíme ulicí Komenského směrem na západ. Na křižovatce u prodejny elektra odbočíme vlevo a vzápětí první ulicí doprava na ulici Seleckou. Ta nás povede malebnou částí Řevnic stále do kopce. Za posledními domky zmizí pod nohama její nová asfaltka a kamenitým úvozem okolo vodní nádrže dojdeme až k památnému dubu na hřebenu Vrážky. Odtud se vydáme přímo přes louku pod dráty vysokého vedení až k okraji protilehlého lesa. Podél něj, kdy les máme po pravé ruce, dojdeme až na polní cestu značenou žlutou značkou. Při nepříznivých podmínkách můžeme louku obejít vlevo po polní cestě až k silnici, po které přejdeme asi 400 metrů vpravo ke křižovatce se žlutou značkou, po níž se vydáme opět vpravo směrem na Třebaň. Po chvíli se široká polní cesta stáčí doleva a my s ní společně opustíme žlutou značku, která pokračuje dále podél pole. Po polní cestě dojdeme až ke vzrostlému remízku. Úzká pěšina, vedoucí pod mysliveckým posedem na okraji, nás zavede do nitra pod vysoké stromy. Cesta vedoucí remízkem již dávno zmizela, tak pokračujeme podél svahu již jen po vyšlapaných jeleních stezkách. Mineme několik dávno zarostlých vytěžených jam, památku na doby, kdy se zde získával materiál pro nedalekou cihelnu. Zanedlouho dojdeme až k rozbahněnému prameništi malého potůčku. Podél něj zahájíme sestup dolů k bývalé cihelně. Po levé hraně hluboké rokle, kterou divoké vody za staletí vytvořily, sejdeme až ke koňskému ranči, který zde byl vybudován na místě bývalé cihelny. Ranč obejdeme z levé strany. Musíme tak překročit i zleva přitékající potok v mělkém údolí a vystoupat nad něj k cestičce podél pole, která vede až k plotům usedlosti. Odtud můžeme již pohodlně pokračovat po přístupové cestě dolů k třebaňské silnici a po ní vlevo až ke svinařskému zámku.

… necestou

Pro ty, kteří se přece jenom chtějí vyhnout silnicím a touží i po malém bloudění, mám zkratku. Nesestoupíme až mezi domky, ale hned u plotu zahneme vlevo na již zarostlou polní cestu. Její průběh již není moc patrný, a tak se držme okraje dalšího z remízků, který nás asi po 300 metrech dovede k velmi strmé rokli. Skalnaté srázy porostlé osladičem nám nedávají moc šancí ji překonat hned v těchto místech, tak musíme sejít níž, kde se nám to již lehce podaří. Na druhé straně se nachází vyšlapaná pěšinka stoupající podél rokle vzhůru. Po ní vystoupáme až na luka zvaná Na Zadních Halounech. Tady se vydáme vpravo po lučních cestách nad skalnatým srázem Svinařského potoka. Zanedlouho se nám otevře výhled na střechy a komín již nedalekého svinařského zámku. Už jen zbývá překročit další remízek a dále přibližně stejným směrem sestoupíme k téměř vyschlému potůčku. Snad ani nelze uvěřit, že zde kdysi protékal význačný pramen léčivé vody, pro kterou si jezdily povozy až z Karlových Varů. Překročíme bahnité dno údolíčka bez šance se posilnit léčivou vodou a na druhé straně se již prodereme na louky vedoucí k zadnímu traktu svinařského zámku. Přes ně dojdeme až k ulici, která nás zavede k bráně zámku. Cesta z Řevnic trvá svižnou chůzí přibližně 1,5 hodiny. Tak nezapomeňte vyrazit včas, ať nezmeškáte třeba jednu z mnoha akcí, která se zde v létě koná.
A kudy zpět? Buď stejnou cestou necestou, nebo si můžete vycházku prodloužit po malé silničce ze Svinař až na Halouna a přes občerstvovací zastávku v hostinci U Zrzavého paviána se vrátit po zelené značce zpět do Řevnic.