Vyhledávání

Nové očkovací centrum Dobřichovice. Foto Neubert.cz

Výlet šestý: Na Čabrak

IMG 6853 nahled

Opusťme na chvíli Brdy a vydejme se na krásnou procházku za řeku směrem na sever do Českého krasu. Přímo na jeho geologické hranici se nacházejí tři vrcholky, z nichž ten prostřední od nepaměti je znám pod jménem Čabrak. I když se tak nejspíš oficiálně nejmenuje, protože kopec stejného jména se nachází o několik set metrů dále nad Kralickým údolím, nechme to tak a vydejme se objevit jeho kouzlo.

Z náměstí Krále Jiřího z Poděbrad sejdeme okolo kina k řece. Přes řevnickou lávku se dostaneme za vodu. Pokračujeme po Mořinské ulici nahoru okolo bývalé pískovny, již zavezené odpadem ze širokého údolí, až nad údolí na letovská pole, teprve v nedávné době zastavěná různorodou mozaikou rodinných domků. Proběhneme mezi nimi ulicí K Lesíku, na křižovatce se vydáme doleva ulicí K Libří až na silnici vedoucí z Let na Karlštejn. Po ní půjdeme doleva, ale již po padesáti metrech u cedule CHKO Český Kras ji překročíme a opustíme. Mezi trnkovými keři vede nenápadná pěšinka směrem z kopce k potoku V Libří. Jakmile ji objevíme, opatrně se po ní vydáme. Sejdeme přes zapomenutou louku, na které se mimochodem v zimě výborně sáňkuje, a dojdeme k potoku na dně údolí. Po pravé ruce mineme vydatný pramen ukrytý pod porostem rákosu a pokračujeme proti proudu. Můžeme jít buď po vyježděné cestě po loukách, nebo potok jedním krokem překročíme a po nenápadné pěšince po levém břehu pod klenbou z habrů a olší sledujeme jeho tok. Po pár stech metrech přijdeme k vyšlapanému brodu a po cestě se vydáme doprava mezi vyvřelé kopce. Po pravé ruce budeme mít plochý hřeben kopce zvaný Skalice, tvořený diabazem, vyvřelinou na různých místech proniknuvší ordovickými břidlicemi. Po levé ruce pikritový hřeben našeho Čabraku. Od polorozpadlého dřevěného můstku kousek za brodem vede nenápadná stezka vzhůru. Do prudkého kopce kloužeme po napadaných borovicových šiškách a prodíráme se mezi trnitými keři, nálety akátů a zdřevnatělými stonky janovce metlatého až na malý travnatý hřeben. Neobyčejné místo skýtá zajímavý výhled do údolí Berounky, i když je už mírně zarostlý vysokými borovicemi a hustými jalovci. Díky své geologické stavbě je toto místo energeticky velmi silné a dozajista přitahovalo citlivé a vnímavé lidi napříč stoletími. I dnes, když se na chvíli zastavíme mezi květy slziček Panny Marie a chrastavce a odvážíme se i zout boty, můžeme pocítit zemskou sílu jemným brněním v chodidlech.
Nabiti pokračujeme dále po hřebenu úzkou pěšinkou směrem na východ. Zanedlouho narazíme na loučky, po kterých dojdeme až ke štěrkové cestě u několika chat. Na křižovatce pod starou třešní se můžeme vydat doprava zpět do údolí a vrátit se k potoku V Libří, případně ještě vyběhnout na vrchol kopce Skalice, kde zpustlý břidlicový lom připomíná dávnou historii obce Lety. Teprve pak sestoupíme dolů k potoku. Doporučuji však zvolit cestu vlevo okolo chat až k loukám, které jsou uschovány za hřebeny. Zejména navečer vás tu čekají neobyčejné výhledy na západy slunce. Naposledy, když jsem tudy procházel, naskytl se mi z travnatého hřebene neuvěřitelný pohled na velkou megalitickou stavbu. Na chvíli jsem si připadal jako poutník blížící se kdysi v dobách před Kristem ke svatyni ve Stonehenge. Ovšem až do okamžiku, kdy jsem došel ke kamenům, které byly z polystyrenu a překližky. Filmaři tu totiž postavili kulisy pro film o dobývání Británie Římany. Dále můžeme pokračovat okolo zapomenutého koupaliště až do obce Mořinka. Doporučuji vyškrábat se do prudkého kopce nad vesnicí. Novodobý menhir, zde postavený v poslední den minulého století, je zajímavou dominantou Mořinky a z nedalekého betonového křesla je parádní výhled do krajiny. Z Mořinky se můžeme vrátit domů po silnici, nebo ještě výlet protáhnout přes les do Karlického údolí a vrátit se do Řevnic přes Dobřichovice a Lety.