Vyhledávání

RUCH Řevnice

RUCH Řevnice
Nové očkovací centrum Dobřichovice. Foto Neubert.cz

Nové očkovací centrum Dobřichovice. Foto Neubert.cz

Vidět a být viděn

Denně dochází na silnicích k vážným dopravním nehodám. Jejich oběťmi bývají často chodci a cyklisté. Příčinou mnoha tragických nehod je nedostatečná viditelnost. Právě chodci a cyklisté jsou velmi lehce zranitelní a jsou tím nejslabším účastníkem silničního provozu a  jsou zároveň nejzranitelnější. Proti autu, motorce a kamionům mají jen velmi malou šanci. Auta mají povinnost svítit, chodci by měli být dobře vidět.

„Vidět a být viděn“ je základní pravidlo bezpečnosti na silnicích. Za snížené viditelnosti platí dvojnásob. Řidiči, kteří zranili chodce, se shodují na tom, že ho neviděli buď vůbec, nebo příliš pozdě. Rovněž chodci, kteří kráčí po krajnici komunikace, jsou velmi lehce zranitelní. Pokud se k takovému neosvětlenému chodci připojí další nebezpečné faktory jako je například mlha, úzká silnice, nebezpečná krajnice, náledí, nepozornost řidiče – ale i chodce apod. je to jen krůček k dopravní nehodě, která je často tragická. Ve většině případů, by k takovému neštěstí nemuselo dojít kdyby…..ale to v životě neplatí a nikomu život nevrátí. Viditelnost chodců a cyklistů lze zvýšit pomocí vhodně zvoleného oblečení, nášivek a doplňků ze speciálních materiálů. Jsou snadno dostupné a vůbec ne drahé. Zvýšení viditelnosti: Viditelnost lze zvýšit vhodnou barvou oblečení a doplňky z fluoresenčních a reflexních materiálů, které zvyšují světelný kontrast vůči pozadí a prodlužují tak vzdálenost, na jakou může řidič chodce nebo cyklistu zaznamenat. l   fluorescenční materiály zvyšují viditelnost za denního světla a za soumraku, ve tmě však svou funkci ztrácejí Nejčastěji používanými barvami jsou jasně žlutá, zelená a oranžová. l  reflexní materiály odrážejí světlo v úzkém kuželu zpět ke zdroji, a to až na vzdálenost kolem 200 metrů. Výrazně zvyšují viditelnost za tmy a za snížené viditelnosti.

18 metrů Modré oblečení
24 metrů Červené oblečení
37 metrů Žluté oblečení
55 metrů Bílé oblečení
200 metrů Reflexní oblečení
Reflexní materiál je v noci vidět na 3x větší vzdálenost než bílé oblečení a více než 10x větší vzdálenost než oblečení modré. Při rychlosti 75 km/h potřebuje řidič nejméně 31 metrů (1,5 sekundy) na to, aby si uvědomil nebezpečí a dopovídajícím způsobem zareagoval. Pouze s reflexními materiály mu chodci a cyklisté dají dostatek času! Děti Děti jsou na silnicích ohroženy víc, než jiní chodci. Jsou méně soustředěné a nedokážou ještě dobře odhadovat a předvídat. O to důležitější je, aby byly na silnici co nejlépe vidět. Světlé oblečení, školní brašna a boty s reflexními doplňky učiní jejich každodenní cestu do školy i ze školy bezpečnější. Cyklisté Bezpečnostní prvky na jízdním kole jsou nezbytné pro zaručení dobré viditelnosti. Povinné je vybavení přední bílou odrazkou, zadní červenou odrazkou a oranžovými odrazkami na pedálech a v paprscích jízdních kol (mohou být doplněny reflexními proužky na botách a oděvu). Za snížené viditelnosti musí být kolo vybaveno rovněž světlometem svítícím bílým světlem vpředu a stálým nebo blikajícím červeným světlem vzadu. Pamatujte, reflexní doplňky v každém případě zvyšují bezpečnost cyklistů na silnicích. Alkohol Velmi častým viníkem dopravní nehody bývá také alkohol. Ten však před jízdou nepožijí jen řidiči motorových vozidel, ale velmi často také právě chodci a cyklisté. Vlivem alkoholu pak u všech dochází ke špatnému odhadu vzdálenosti, nesoustředěnosti a špatným reakcím. A pokud se k alkoholu přidá například i rychlá jízda nastávají situace, kterým by se dalo předejít. Při střetu jsou pak těmi slabšími a ohroženějším většinou právě chodci a cyklisté, kteří nemají proti vozidlům šanci. Díky alkoholu u řidičů, chodců a cyklistů se mnozí účastníci domů již nevrátili. Policisté Územního odboru policie ČR Praha – venkov denně vyjíždějí k dopravním nehodám, které jsou zaviněny z různých důvodů. Nepozornost, rychlá jízda, nebezpečné předjíždění, alkohol, špatný stav vozidla, mlhy, náledí, přecenění svých sil a stále častěji agresivita řidičů. Statistika Celkem dopravní nehody s účastí chodců na území Praha - venkov
2009 2010 2011
Praha venkov - ZÁPAD 15 15 1
Praha venkov - VÝCHOD 16 21 7
Praha venkov - JIH 32 21 5
Praha venkov – celkem 63 57 13
Celkem dopravních nehod, které zavinili chodci na území Praha – venkov
2009 2010 2011
Praha venkov - ZÁPAD 7 4 0
Praha venkov - VÝCHOD 2 4 1
Praha venkov - JIH 8 9 2
Praha venkov – celkem 17 17 3
Policisté preventivně informační skupiny Praha – venkov a všichni policisté  znovu upozorňují řidiče a všechny účastníky silničního provozu, aby dbali nejen na svoji bezpečnost, ale také na bezpečnost ostatních.

nprap. Štěpánka Zatloukalová

tisková mluvčí PČR Praha - venkov

Vytvořeno 15.3.2011 11:56:14 | přečteno 259x | ernest
 
load