Náměstí v Řevnicích se 5. září proměnilo na jeden den v oslavu lidské pospolitosti. Na samém počátku náměstí provázeli Řevničané pana Beneše na jeho poslední cestě na hřbitov, další část náměstí se proměnila ve směsici barev a hudby, lidé z Řevnic a okolí předváděli ve stáncích své výrobky a seznamovali s činností svých firem, na pódiu se střídali hosté s tanečními skupinami.
A všude spousta dětí, které vytvářely pajduláky, malovaly, tančily a věnovaly se různé činnosti v zájmových kroužcích. Iniciativa k této záslužné akci vzešla z Modrého domečku, rodinného centra Leťánek a města Řevnice. Modrý domeček, který kromě toho, že má takové znamenité nápady, umí také výborný francouzský cibulový koláč quiche, který jsme v sobotu v domečku ochutnali.
Setkání na náměstí Hravě a zdravě se konalo v rámci akce města bez aut, a proto je zároveň považuji jako příspěvek k zamyšlení nad přijatelnějším způsobem dopravy a ke snaze podpořit omezení automobilismu v Řevnicích. Není jistě nutné dokazovat, že rychlý nárůst aut, který přináší dlouhodobý únik výfukových plynů, hluk, vibrace, znečištění prostředí, působí negativně na naše fyzické zdraví a nervovou soustavu. Zvýšením automobilového provozu v Řevnicích jsou nejvíce postiženi lidé, kteří mají domky bezprostředně v ulicích, kudy auta projíždějí. Neustálý hluk od aut, ve dne v noci, oprýskané ploty a šedé fasády domů od aut řidičů, kteří v rychlosti vjíždějí do kaluží po dešti. Ano, vyskytnou se i vzácné chvíle ticha, většinou navečer, tehdy se opět octnu v tom tichém, zasněném městečku Řevnice, ve kterém lidé nacházeli sílu, klid a radost ze života a opouštěli kvůli tomu Prahu.
Problém s auty v Řevnicích není samozřejmě lehké řešit, je to problém celosvětový a v evropských městech se s tím vypořádávají různým způsobem. Řešení vyžaduje strukturální změny ve městě i změnu chování lidí. Oproti jiným kamenným velkým městům, která musí v boji proti devastujícím dopadům automobilismu měnit infrastrukturu města, stavět parky, budovat ve městech pruhy zeleně a řešit náhradní dopravu, mají Řevnice tu obrovskou výhodu, že jsou obklopeny nádhernými brdskými lesy, je zde plno zeleně a výborné železniční spojení do Prahy. A žije zde mnoho lidí, kteří jsou velmi iniciativní, mají spoustu nápadů a dobré vůle něco pro toto městečko nezištně udělat.
Nejsem urbanista ani odborník na dopravu. Řevnice mají studie a návrhy, jak tento problém řešit. Já mohu jen popisovat, co cítím. Jako jeden z prvních krůčků vidím v podpoře cyklistické dopravy v Řevnicích a ve snaze radnice zavést sníženou rychlost v některých oblastech Řevnic a zpomalovací pruhy, zvýraznění přechodů pro chodce, a to z počátku především tam, kde chodí malé děti do školy. Tak aby se nebály přejít ulici a rodiče je nemusely vozit do školy. Asi by také pomohlo, kdyby byl přímo v Řevnicích nějaký větší obchod s potravinami, kam by si lidé navykli chodit a nebyli nuceni dojíždět do Dobřichovic, přejíždět sem a tam. Někdy se ptám, kam vlastně ten valící se proud aut Řevnicemi směřuje?
Politika malých nepopulárních kroků k nápravě bude možná narážet na odpor některých lidí, kteří se mylně domnívají, že bez aut ani ránu - dokonce ani na nádraží za rohem -, mnozí to mohou cítit jako zásah do svobody individuální dopravy. Je to takový běh na dlouhou trať. A existují samozřejmě i některé části Řevnic, které nejsou bezprostředně auty tolik postiženy, takže se jich tento problém zdánlivě tak nedotýká, přesto jsem přesvědčena, že je zde nutná solidarita, protože jakkoliv v sociální oblasti vždy existovala určitá hierarchie, v dýchání smogu jsme si všichni více méně rovni. A jedním z hlavních pilířů lidského štěstí je bezpochyby pěkné a zdravé životní prostředí a dobré mezilidské vztahy, a měřítkem kvality obce a jejího vedení je, jak toto dokáže naplnit.
Blanka Kirsteinová